Tip 1. Een aantrekkelijke etalage
De winkelpui is het eerste contactpunt met je prospects. Of je winkel zich nu in een winkelstraat of in een winkelcentrum bevindt, een mooi uithangbord en een goed verlichte winkelpui trekken meteen de aandacht. Om je te onderscheiden van je concurrenten, moet je niet aarzelen om je winkelpui op een originele manier te decoreren.
Laat je beste producten zien om voorbijgangers aan te trekken. Verlichting die speciaal is ontworpen voor je bedrijf zal ze het best tot hun recht laten komen. Meestal gaat het om een verscheidenheid aan spots, zoals verstelbare railspots of een combinatie van rail- en inbouwspots. Door de juiste tint licht (kleurtemperatuur) en een ideale kleurweergave-index te kiezen, laten ze elk detail van je producten perfect uitkomen.
Tip 2. Een goed doordachte klantervaring
Bijna alle zintuigen van de klant zijn betrokken wanneer ze over de drempel van je winkel stappen: zicht, geur, tastzin en gehoor. Het is dus belangrijk dat je aangename emoties bij ze opwekt om ze aan te moedigen een aankoop te doen.
Een goede helderheid en schittering optimaliseren het visuele comfort, geven meer vertrouwen en maken het gemakkelijker om je weg te vinden in de kamer. Plafondlampen, spots en verstelbare spots zorgen voor het hoofdlicht. Hangende armaturen en wandlampen moduleren de sfeer binnen. Gerichte verlichting kan ook worden gebruikt om bepaalde belangrijke gebieden te accentueren en bepaalde items te benadrukken.
Het voordeel van track verlichting is dat het modulair is: je bent vrij om de lay-out van je spots te optimaliseren volgens de evolutie van je collecties en de manier waarop je je winkel inricht. Je kunt je spots op de rails verplaatsen zonder dat je iets in de winkel hoeft te verplaatsen.
Tip 3: Kies de juiste locatie voor elk product
Het is aangetoond dat klanten systematisch de rechterkant van het gangpad nemen als ze door een winkel lopen, en aan de linkerkant naar boven gaan. De producten die het grootste deel van de omzet van je bedrijf genereren, moeten daarom in dit deel van je verkoopruimte worden uitgestald. Het is ook belangrijk dat klanten genoeg ruimte hebben om zich comfortabel te kunnen bewegen.
Verlichting is hier ook belangrijk. Door spots op de schappen te richten, kun je je producten in de kijker zetten. De helderheid van deze elementen moet zorgvuldig worden afgemeten om potentiële klanten niet te verblinden. Kies voor verstelbare rupsverlichting om je schappen te verlichten. Dit zijn praktische apparaten, vooral als je de indeling van je meubels regelmatig verandert.
Tip 4. Ga voor mooie decoratie
De inrichting van je winkel moet doordacht en evenwichtig zijn. Lijsten, schilderijen en spiegels zijn tijdloze en veelzijdige accessoires. Ook verlichtingsarmaturen zijn op zichzelf staande objecten die je interieurontwerp versterken.
Vergeet niet omje wand- en plafondlampen af te stemmen op de decoratiestijl van je winkel : hedendaags, modern, industrieel, minimalistisch, retro, enz.
Versier in drukke tijden van het jaar je etalage en interieur met speciale accessoires en installeer elegante decoraties om je pand te verlichten.

Tip 5. Creëer een op maat gemaakte sfeer in uw verkooppunt
Het is de sfeer die je creëert in je winkel die ervoor zorgt dat je klanten zich op hun gemak voelen en je producten willen ontdekken. In feite zijn er verschillende soorten:
- Gedempt: ideaal voor restaurants, bars of zelfs kledingwinkels. Plafond- of hanglampen die gelijkmatig verdeeld zijn over de verkoopruimte vormen de belangrijkste lichtbron. Zacht verlichte wandlampen creëren een zachte, rustgevende omgeving.
- Punchy: geliefd in modeboetieks voor jongeren of in trendy bars. Een paar krachtige LED’s op de muren zijn precies wat je nodig hebt!
- Zen: deze sfeer is perfect voor een wellnessruimte of kapsalon. Goed gerichte ledstrip rolverlichtingssystemen, wandlampen en inbouwspots kunnen een sublieme halo van indirect licht verspreiden.
- Netjes: in een juwelierszaak of showroom wordt de voorkeur gegeven aan dit type verlichtingssfeer om ervoor te zorgen dat de kleuren van de producten zo natuurgetrouw mogelijk worden weergegeven. Er moeten LED bronnen met een ultrahoge kleurweergave-index worden gebruikt.
Tip 6. Speel met verlichting
Zoals we hebben gezien, beïnvloedt verlichting de sfeer in je winkel. Voordat je renovatiewerkzaamheden uitvoert, raden we je aan omna te denken over de ideale positie voor de armaturen die je wilt. Houd hierbij rekening met een aantal parameters, zoals de locatie en oriëntatie van je pand en de aard van je producten.
De kleurtemperatuur van je armaturen moet ook zorgvuldig worden gekozen om je te helpen meer van je producten te verkopen. Wit licht wordt het vaakst gekozen, maar het is belangrijk om de verschillen te kennen tussen ultrawarm wit, helder warm wit, neutraal wit en koel wit:
- Ultrawarm wit is warm en uitnodigend. Het is perfect voor het verfraaien van het ontwerp van restaurants, bakkerijen, wijnkelders, enz.
- Warm wit licht is nog steeds erg aangenaam, maar bevat meer witte pigmenten en is daarom minder geel, minder intens, dan ultra. Dit zou ideaal zijn voor een bloemist, groenteboer, fruit- en groentewinkel, textielwinkel, apotheek of cadeauwinkel waar je de sfeer niet te steriel of medisch wilt maken.
- Neutraal wit: deze kleur lijkt op natuurlijk licht. Daarom moet deze kleur worden gekozen voor een natuurgetrouwe weergave van de kleuren en texturen van je producten. Het is ideaal voor een etalage of voor een sieraden-, cosmetica-, mode- of bloemenwinkel, enz.
- Koel wit voegt een dynamische blauwachtige tint toe. Deze kleur is ideaal voor industriële panden of winkels die een modernere sfeer willen creëren. Het is echter niet geschikt voor bijvoorbeeld slagerijen, omdat het vlees er dan onaangenaam grijs uitziet.
Tip 7. Schakel een expert in
Voor aantrekkelijke winkel- en etalagepresentaties kies je voor deskundig licht- en inrichtingsadvies. Dankzij zijn ervaring op dit gebied kan hij je advies geven dat is afgestemd op jouw smaak en behoeften.
Rodalight is uw vertrouwde partner voor verlichtingswerkzaamheden in uw winkel.


